C. N. Tower (1975, Kanada)

Nejvyšší stavba na světě poté, co Eiffelova věž a Empire State Building ztratily svá prvenství.

    Toronto má mezinárodní letiště. C. N. Tower je vidět na míle daleko. Stojí na břehu jezera Ontario a lze k ní dojet metrem, autobusem nebo autem.

Z pohledu od jezera Ontario se věž tyčí vysoko nad městskými výškovými budovami.

    Dnes nejvyšší stavba světa, Canadian National Tower nebo zkráceně C. N. Tower, měří až k vrcholu antény 553,5 metrů a byla postavena za 40 měsíců. Cílem bylo vybudovat vysílací stanici, která by mohla přijímat a předávat signály, aniž by je rušily četné mrakodrapy v Torontu. Kromě praktického účelu se také stala světoznámým symbolem, zábavním střediskem a turistickou atrakcí.
    Než se začalo v roce 1973 s projektem, vydal se tým expertů na cesty prohlédnout si různé věže. Vytyčil si za cíl nejen postavit nejvyšší věž, ale chtěl ji ztvárnit i co nejatraktivněji pro návštěvníky. Kromě odpovídající optiky měla poskytnout místo i co nejvyššímu počtu hostů (průměrný počet je asi 1,7 miliónu ročně) a současně sloužit jako rozhledna.
    Poté, co experti shromáždili všechny informace, byla zkonstruována štíhlá věž a na ní Skypod (kulatá kapsle) ve výšce 351 metrů. Je uvnitř a zevně vybavena vyhlídkovými galeriemi a je v ní noční klub a restaurace. Obzvlášť odvážní mohou vyjet až nahoru na nejvyšší rozhlednu na světě ve výšce 447 metrů, která se nazývá Space Deck. V této výši je někdy patrné, že se věž trochu kývá. Návštěvníci jsou však neustále ujišťováni, že to tak musí být, že všechny vysoké budovy jsou konstruovány tak, aby se při turbulencích lehce vychylovaly, a že by bylo mnohem nebezpečnější, kdyby tuto možnost výchylky neměly.
    Stavba nejvyšší věže na světě vyžadovala pečlivou bezpečnostní koncepci. Konstrukční problémy se sice podobaly těm, které jsou známé ze staveb výškových budov, přesto byl tento projekt skokem do neznáma, a všechny posudky musely být naprosto spolehlivé. Proto bylo zaměstnáno také více architektů. Stavba je výsledkem dlouholeté týmové práce, při níž byly zvažovány různé návrhy, až nakonec byla vybrána definitivní verze (původně projekt tvořily tři věže propojené mosty). Pohled zdola na věž, jejíž výška vzbuzuje závrať.
    Vznik věže dokumentuje fotografická výstava v části zvané Skypod. Je to téměř neuvěřitelná historie. Bylo zpracováno 40422 kubických metrů betonu, 129 kubických metrů předpínací ocelové výztuže a 5080 tun stavební oceli. Celková váha budovy se odhaduje na 132080 tun. Při stavebních pracích bylo zaměstnáno 1537 dělníků, kteří nejprve museli vyhloubit 15 metrů hluboké základny a odstranit 63000 tun zeminy a břidlicové hlíny. C. N. Tower je působivá a elegantní konstrukce, která je důkazem, že vyzrálá technika a pečlivé plánování mohou produkovat harmonické budovy.

Z vyhlídkových galerií v části zvané Skypod je za jasného počasí daleký rozhled. Věž byla koncipována jako turistická atrakce a vysílací stanice.

Nejvyšší věže
    V letech 1889 až 1931 byla držitelkou rekordu Eiffelova věž jako nejvyšší stavba na světě. Od roku 1931 pak byla nositelem tohoto titulu Empire State Building. O 40 let později, v roce 1971, ji předehnat Ostankinský televizní vysílač v Moskvě výškou 537 metrů. V roce 1975 jej však překonala C. N. Tower. Před sto lety se na věž vysokou 300 metrů pohlíželo jako na senzaci. Dnes se nám jeví budova o výšce 600 metrů jako naprosto možná. Jednoho dne bude pravděpodobně i C. N. Tower odkázána na drahé místo.

Výtahy a psychologie
    Ve věži jsou čtyři výtahy, které sviští vzhůru rychlostí šest metrů za sekundu. Mohou za hodinu dopravit jedním směrem 1200 lidí. Jízda do části zvané Skypod trvá 58 sekund a má leccos společného se startem letadla. Protože se stavitelé obávali, že rychlost, výška a stísněnost prostoru by za určitých okolností mohly vyvolat mezi lidmi paniku, radili se s psychology. Výsledkem jsou výlohové kabiny, jejichž tvar a vybavení dávají pocit bezpečnosti. Při silném větru lze rychlost výtahů snížit. Každý z výtahů má skleněnou stěnu. Poskytuje překrásný rozhled a zřejmě také přispívá k překonání nepříjemného klaustrofobického pocitu cestujících.

Zpět...